Acom field engineers:
IT-experts on the road, dichtbij de klant.

De Field Engineers van acom zijn dag en nacht beschikbaar om ervoor te zorgen dat de IT-systemen van onze klanten vlekkeloos werken.
Wie zijn ze, en wat houdt hun job in?
Nick Vanmeerbeeck, Service Delivery Manager bij Acom, maakt u wegwijs in het boeiende en uitdagende werk van een Field Engineer.

De juiste specialist op de juiste plaats

“De field engineers van acom zijn in de eerste plaats een echt uithangbord bij onze klanten. Ze staan het dichtst bij de klant en bouwen er een goede relatie mee op,” vertelt Nick. Als teamleider van de field engineers koppelt hij de expertise van elke engineer aan de juiste klant. Ook helpt hij een persoonlijk, individueel traject op te starten. “We kijken naar de locatie van de klant en zijn infrastructuur, maar ook naar de grootte van het bedrijf. Gaat het om twee laptops of een heel serverpark? Bovendien hebben al onze field engineers hun eigen specialisatie, zoals bijvoorbeeld telefonie. Op die sterkte zetten we in. De field engineers krijgen ook de kans om zich in die specifieke domeinen te verdiepen tijdens externe opleidingen. Binnen ons team hebben we nog een apart datacenterteam met vier mensen die ons intern datacenter beheren, onderhouden en optimaliseren.”

Flexibiliteit

Field engineer bij acom een 9-to-5-job? Allesbehalve! “We vragen flexibiliteit op het gebied van werktijden aan onze field engineers. Dat is ook nodig om onze klanten een goede dienstverlening aan te bieden. We hebben namelijk klanten waarmee we 24/7-contracten afsloten. Daarnaast zijn er interventies die beter buiten de kantooruren gebeuren, omdat ze anders te veel downtime betekenen voor de klant. Denk maar aan de herinstallatie van een server. In ruil voor hun flexibiliteit krijgen onze field engineers de vrijheid om zelf hun uren te plannen en hun agenda te beheren. Ze plannen hun projecten zelfstandig, communiceren met de klant, spreken data af en doen voorstellen om zaken te verbeteren. Die flexibiliteit stellen de medewerkers op prijs.”

Geen werkdag hetzelfde

Een standaardwerkdag bestaat niet voor een field engineer. “De agenda van elke medewerker is elke dag anders. Ze vervullen een brede waaier van taken: nieuwe infrastructuur of toestellen installeren, een migratie van een systeem naar een nieuw systeem of naar de cloud in goede banen leiden, allerhande kleine problemen op locatie oplossen, zoals een printer of een toetsenbord die niet meer werken, server-netwerkproblemen behandelen, nieuwe kabels leggen … Het is heel divers en heel breed,” vertelt Nick.

“Een belangrijk punt: binnen acom werken we op basis van prioriteiten,” vult Nick aan. “Elke vraag, elke telefoon of mail wordt omgezet in een ticket. We maken eerst een gedetailleerde analyse van de nodige processen, de urgentie van het probleem en de impact ervan op de klant. De problemen met de hoogste prioriteit worden mee opgevolgd door de field engineers. Minder prioritaire zaken kunnen ook door de interne medewerkers van de Service Desk worden opgevolgd. Een keyboard dat niet werkt of een server die buiten dienst is, zijn uiteraard een heel verschil.”

Bent u zelf gepassioneerd door IT, flexibel en klantgericht en op zoek naar een boeiende en uitdagende job?
Wij zoeken nog nieuwe Field Engineers!