Support
Hulp nodig?
Download onze software voor hulp op afstand:
Contacteer onze helpdesk
Elke werkdag: 8:00 - 18:00
Overige downloads

Veilig (laten) vertrekken.

Veilig (laten) vertrekken.

Als ik iemand in dienst neem, is het de bedoeling dat die geruime tijd bij ons aan de slag blijft. En meestal is dat gelukkig ook zo. Maar soms lukt het niet. Af en toe wordt samenwerken pas onmogelijk na een langere tijd. Hoe ga je daar correct en veilig mee om? We bekijken de mogelijke consequenties.

Jouw eigen netwerk
Natuurlijk wordt van de medewerker de gebruikersnaam de rechten tot verbinding met de server geschrapt. En dan zijn we veilig voor alles? Niets is minder waar. Vaak delen medewerkers gebruikersnamen en paswoorden met elkaar. Dat mag niet, maar het gebeurt wel. Dan moeten alle paswoorden weer ingesteld worden. Soms is er om te verbinden van buiten het bedrijf een aparte gebruiker aangemaakt. Denk daar dus vooral aan om het paswoord te wijzigen. En dan is alles ok?

Jouw leveranciers
Nog niet helemaal. Ik zie wel eens een mail of een brief verschijnen met de melding: “Vanaf heden zal mr. X niet meer voor onze firma werken.” Dan weten we het al. Maar als Mr. X nog wel kan verbinden met de website van je leverancier, kan er opnieuw heel wat schade aangericht worden. Daarom is het belangrijk om deze informatie op te lijsten om bij een vertrek systematisch ook de nodige inlog gegevens aan te passen op deze sites.

Jouw klanten
Is deze medewerker ook aan de slag geweest bij je klanten, dan kan het dat hij daar ook paswoorden van heeft gekregen. Ook hier is het dus opletten geblazen. Het is dan uiterst belangrijk om je klanten goed te informeren over de gevoeligheid van paswoorden.

Exit-plan
Het uitwerken van een degelijk exit-plan is eigenlijk cruciaal om jezelf, je klanten, je leveranciers en de ex-medewerker te beschermen. Maak er werk van voor het te laat is. En als je niet goed weet hoe, dan horen we het wel.

Ik wens je nog een schitterend nieuw werkjaar met hopelijk weinig vertrekkende medewerkers.