Support
Hulp nodig?
Download onze software voor hulp op afstand:
Contacteer onze helpdesk
Elke werkdag: 8:00 - 18:00
Overige downloads

Ik heb het nog eens mogen doen!

Ik heb het nog eens mogen doen!

Vorige maand werd ik weer gevraagd om iets te vertellen rond “ondernemen” voor de laatstejaars van Stella Matutina in Wuustwezel.
Ik word er telkens weer warm van als ik mag spreken voor deze jongeren. Zeker over zo’n boeiend onderwerp.

 Mooi op tijd naar ginds vertrokken en ook mooi op tijd aangekomen. Niet altijd even evident tegenwoordig!
Ik ging de klas binnen en wachtte op de leerlingen. Een korte introductie door de juf en daarna was het mijn beurt.
Ik heb daar opnieuw mogen ondervinden hoe presenteren van een idee werkt, of net niet werkt.
Daarom graag enkele bescheiden tips.

Neem de tijd
Ik was er een stuk te vroeg. En dat geeft mij de kans om rustig aan de presentatie te beginnen.
En zelfs als je later bent, hou je focus op het brengen van informatie.
Gejaagdheid zorgt voor problemen en doet mensen afhaken.

Neem de tijd opnieuw
Ook tijdens het presenteren, spreek je best met voldoende stiltes.
Een stilte geeft je publiek de kans om de dingen die jij net gezegd hebt, te laten binnen komen.
Zo kunnen ze je info verwerken om er op verder te denken.

Een PowerPoint presentatie is een meerwaarde als ….
Inderdaad. Maak en hou je publiek nieuwsgierig naar de info die jij hen gaat geven.
Een presentatie die alle info tekstueel weergeeft, leidt je publiek af.
Ze gaan teksten lezen in de plaats van naar jou te luisteren.
Een gepaste afbeelding of foto is veel sterker én blijft langer hangen.

Less is more
Ook hier is dit weer zo. Gebruik de presentatie als kapstok om je presentatie aan op te hangen.
Enkele beelden en jij die de context er rond brengt. Je maakt je publiek bijna vragen om hen meer te vertellen.

Er was eens …
Ook dat is zo belangrijk: verpak je boodschap in verhaaltjes.
Als kind luisterde ik graag naar sprookjes met fantastische personages en spannende avonturen.
Ik ben er van overtuigd dat in ieder van ons nog altijd dat kind zit dat graag verhaaltjes hoort vertellen.
En opnieuw: een verhaaltje blijft veel beter hangen dan een theoretische uiteenzetting.

Vertellen boeit, declameren vermoeit
Rammel geen uit het hoofd geleerde tekst af, of lees geen blaadjes voor.
Vertellen vanuit je band met het onderwerp is authentiek en dat voelt je publiek.
Oogcontact? Doen als je durft.
Interactie? Doen als je zelf wilt bijleren.
Humor? Doen als het je gegeven is!

Ik hield er in ieder geval een goed gevoel aan over.
En volgens de juf, de leerlingen ook.

Raf Van Den Plas

Tags: