Support
Hulp nodig?
Download onze software voor hulp op afstand:
Contacteer onze helpdesk
Elke werkdag: 8:00 - 18:00
Overige downloads

Back-up of gebakken lucht?

back-up antwerpen

Back-up of gebakken lucht?

Ben je echt beveiligd tegen gegevensverlies … Heb je het al eens meegemaakt? Een server die crasht? Of gewoon je laptop die het begeeft? Dan weet je ook hoe belangrijk een betrouwbare back-up is. En toch is iedereen er erg gerust in. Hoevelen onder ons beseffen pas bij een grote of kleine ramp dat het toch niet zo goed in orde is? “Wij hebben een automatische back-up” En wat als het automatische systeem eens faalt? Wie volgt dat dan verder op? Wist je dat sommige automatische systemen de back-up van in gebruik zijn bestanden overslaat. Als je dus met een permanent draaiende service op je server werkt, wordt die nooit geback-upt. En dat is bij de meeste kmo’s zo: je mailserver draait dag en nacht, de database van je logistieke pakket draait vaak permanent. De meest belangrijke zaken worden dan niet mee genomen. “Wij hebben onze data in the Cloud!” “Wij hebben dus geen back-up nodig want daar moet onze provider voor zorgen.” Okay! Maar doet die dat ook? En moet die zorgen dat je omgeving altijd beschikbaar is? Of staat die ook in voor de bewaking van jouw eigen data? “Wij hebben een kopie op een verwisselbare schijf” Prima. Wordt die ook systematisch verwisseld? En waar wordt die dan bewaard? Bij de server of buiten je kantoor? En is de data die op die schijf geschreven wordt leesbaar? Sommige systemen schrijven nieuwe koppies bij de oude bij tot de schijf vol is. En dan? Afhankelijk van de instellingen stoppen ze er gewoon mee of ze beginnen oudere versies te verwijderen. Hierdoor zou het kunnen dat een back-up van een week geleden overschreven wordt. Wat dan? Opnieuw is degelijk advies de start van alles. Een audit van je back-up oplossing door een bekwame IT-partner brengt de zwaktes aan het licht. Daarnaast kun je zelf steekproefsgewijs de proef op de som nemen met een test bestand. Je verwijdert dat van de server en vraagt aan je provider om het de dag erna terug te zetten. Lukt dat? Dan weet je al iets. Lukt dat ook met een mail? Nog beter. Interesse in zo’n audit? Je weet ons te vinden. Info: 03 210 92 60 of info@acom.be